Norges Døveforbund har fått ny logo og visuell identitet!

logo_norgesdøveforbund.png

Norges Døveforbund har fått ny logo og visuell identitet i forbindelse med forbundets 100­­-års jubileum. Den forrige logoen ble lansert i forbindelse med forbundets 75-års jubileum.
Det har vært hundre år med blod, svette og glede. Vi har fått til samfunnsendringer som folk i utgangspunktet ikke trodde var mulig å få til. Eksempler på dette er: førerkort for døve, teksting på TV, gratis tilgang på profesjonelle tegnspråktolker, anerkjennelse av tegnspråk som et fullverdig språk med mer.
Sist onsdag var folk samlet på Teater Manu der den nye logoen ble lansert. Logoen er en gave fra Supervisuell, Teater Manu, Døves Media og Munch Design til NDF i forbindelse med 100-årsjubileet, og en oppnevnt arbeidsgruppe har jobbet med den siden landsmøtet i 2016. Arbeidsgruppen med Finn Arild Thordarson (Supervisuell), Morten Sletten (Teater Manu) og Fie Sennels (NDFU) ble oppnevnt av landsmøtet. Arbeidsgruppen har senere trukket inn grafiske designerne Stian Giltvedt (Supervisuell), Christine Munch (Munch Design) og André Røine (Døves Media).
Arbeidsgruppen forteller at de to første logoene til NDF formidlet samarbeid, enighet og fremgang. Gruppen har derfor valgt å ta tilbake dette uttrykket.

ndfs_logo_gjennom_historien.png

NDFs logo gjennom historen. 

Symbolet i logoen viser tegnet for forbund. Det settes sammen av to hender med tomlene opp og roteres horisontalt. NDFs nye logo viser to hender, dette indikerer at tegnspråk er viktig. Tegnet for forbund betyr samarbeid og felles interesser. Tomlene opp gir en positiv assosiasjon til andre kjente tegn som brukes i kommunikasjon. Solen og bruk av hender er en videreføring av de tidligere logoene til Norges Døveforbund (NDF). I den nye logoen er solen blitt et symbol for NDF som sprenger seg ut av storsamfunnet, symbolisert med et kvadrat. Sammen åpner de seg og blir forenet gjennom arbeidet til NDF. Dette er symbolisert ved at hendene i tegnet, sirklene og kvadratet alltid får samme bakgrunnsfarge i nedre venstre kant under tittelen på logoen. Logoen kommer i flere fargekombinasjoner og i grånyanser. Elementene i logoen er valgt for å representere tegnspråk og døves plass i det hørende samfunnet.

Du kan laste ned den grafiske designmanualen her. 

ELEMENTER

▸TEGN–«FORBUND» ▸«Felleskap ogsamarbeid»

▸ SOL (Døvesamfunnet)

▸ KVADRAT (Storsamfunn)

▸ SKRÅTT (Viser kraft, står ikke stille)

▸ TOMMEL (Positivt, liker, fremsnakk)

 

 

VedleggStørrelse
ndf_designmanual.pdf6.33 MB